Přišel o vše. Získal víc.

Mark Monchek, autor bestsellerové knihy Culture of Opportunity a dlouholetý konzultant firem jako Google, Apple a JP Morgan Chase, se svěřil se svým tragickým příběhem, aby nám ukázal, že lidé a firmy mohou na vše nahlížet jako na příležitost. Rozhovor o tajemství šťastných lidí a úspěšných firem.

Tvrdíš, že příležitosti jsou všude. Pokud o tom pochybuji, jak bys mě přesvědčil?

Představ si, že jsi se právě vdala, koupila první dům a šest dnů po nastěhování ho někdo zapálí. K tomu ti zloději ukradnou polovinu věcí z bývalého bytu a musíš se nastěhovat do toho polospáleného domu bez teplé vody, elektřiny, topení, kuchyně a oken. Jsi úplně na dně a nemáš ponětí, co dělat. Může se to stát. Zažil jsem to na vlastní kůži. Když se na mě manželka v zoufalosti podívala, řekl jsem jí: “Vždycky jsi chtěla novou kuchyň, teď ji můžeš mít.”

Jak se z tohoto neštěstí stala příležitost?

Díky němu jsem našel hlubší smysl života. Uvědomil jsem si, že skutečné bohatství je ukryto v lásce rodiny, podpoře přátel a komunity a ve tvé vnitřní síle. Pochopil jsem, jak důležitá je propojená síť kontaktů, díky které jsme situaci zvládli. K největším změnám v mém životě došlo v době krizí. Myslím si, že je důležité v čemkoliv, co se nám stane, hledat nějakou příležitost.

Picture2

A co když cítím, že selhávám a vše se rozpadá?

Nejprve bychom měli předefinovat slovo selhání. Albert Einstein byl na základní škole mizerný student, ale později získal Nobelovu cenu za fyziku. Pocit selhání přichází tehdy, když nejsi schopná udělat něco, co očekávaji ostatní. Ale proč bys taky měla? Podle mě bychom se měli zbavit úsudků a brát selhání jako určitou cestu učení. Dobrá, nevyšlo mi to, co jsem očekával, ale co jsem se tím naučil a jak toto poznání můžu použít příště? V angličtině je pro to dobrý výraz: selháváš do úspěchu (fail into success).

Firmy jako Google, Apple a Microsoft také mnoha selháními dosáhly úspěchu? Co je  tajemstvím?

Všechny tři mají své specifické DNA úspěchu (SuccessDNA). Google spoléhá na několik skvělých produktů (vyhledávání, Gmail a YouTube) a investuje do riskantních projektů (samořídící auta, Google brýle a internetové připojení ve městech). Strategie Applu je navrhovat a vyrábět jednoduché, funkční a krásné produkty, které fungují bez chyb. Microsoft zase vydává mnoho verzí systému, které nejsou dokonalé, ale časem se zlepšují. Pokud se bude Apple snažit fungovat jako Google, nebude to fungovat. Ani naopak. Když se firmy odkloní od svého DNA úspěchu jako se pokusil Apple s Apple Maps, nikam to nepovede.

Dobře, takže kromě soustředění se na silné stránky je ještě něco, co by firmy měly dělat? Firmy by měly být zodpovědné ke svým zákazníkům, zaměstnancům, komunitám a životnímu prostředí.

Vzhledem k tomu, že mají největší dopad na naše životy, měly by řešit společenské problémy. Neměli bychom spoléhat, že je vyřeší vláda a neziskové organizace. Ekonomická krize v roce 2008 nám ukázala, že adaptabilita je další důležitý faktor pro úspěšné podniky v dnešním nepředvídatelném světě.

Faktory úspěchu, zodpovědnost a adaptabilita jsou magickými komponenty. Chybí ještě něco?

Další důležitá věc nehledě na to, jestli mluvíme o firmách či lidech, je nalezení smyslu. Všichni bychom měli vědět, proč jsme tu na Zemi. Moje poslání je žít s nadšením, vstřícností a radostí a vytvářet příležitosti pro lidi, které mám rád, a pro oblasti zájmu, kterým věřím. Díky tomu vím, jak chci žít.

-ChaePhoto0151

To je úžasné poslání. Ale co když lidé nemohou smysl najít?

Věřím, že každý ho může najít. Řeknu ti další příběh. Slyšel jsem na rádiu o jednom muži, který si říká Šťastný kapitán a tvrdí, že je nejšťastnější muž na světě. Letěl jsem z New Yorku do Jacksonvillu na Floridě, abych ho potkal. Pracuje jako kapitán a převáží na lodi pasažéry a auta z jednoho břehu řeky na druhý. Jízda trvá 7 minut.

A na co jsi přišel?

Představ si, že čekáš, než se tvé auto nalodí, a přijde k tobě muž a říká ti, “Čaaaau Veru, jak se máš? Jak ti jde blogování? Co rodina? Už jsi dnes jela někam na kole?” Každého pozdravil, jako by to byl jeho nejlepší přítel. Všichni jsme se cítili nesmírně šťastní a milovaní. Po plavbě jsem k němu přišel, abych se ho zeptal, co je jeho recept na štěstí. Odpověděl mi: „Najdi svou pravdu.” On prostě věří tomu, že má nejlepší práci na světě, protože v ní našel smysl.

To je krásný příběh. V mé bývalé práci jsem zpovídala 100 mileniálů na téma spokojenosti v práci, mnohým z nich však chyběl právě ten smysl.

Nechci, aby to vyznělo tak, že v každé firmě a práci ten smysl jde najít. Ne všechny firmy jsou ke svým zaměstnancům vstřícné a dovolí jim projevit se. Kdybych v práci poslání nemohl najít, zkusil bych se podívat po jiné pozici v rámci firmy. Pokud by však firma vůbec nepodporovala mé potřeby, hledal bych jinde.

9F3B9691

Kdyby ti dnes bylo 25, jakou kariéru by sis vybral?

Nenapadá mě žádná konkrétní pozice. Nejprve bych se určitě snažil zjistit, co mě baví, a v čem jsem vážně dobrý. Pak bych se snažil na trhu najít příležitost, jak to uplatnit. Tento přístup pochází z knihy Jak z dobré firmy udělat skvělou od Jima Collinse. Rozhodně jsou však dnes a do budoucna perspektivní obory technologie, zdravotní péče, sdílená ekonomika a tvorba obsahu.

Networking hraje v kariéře velkou roli a ty jej vyučuješ v rámci kurzu Odemkni svou síť. Pověz mi, jak získám skvělé kontakty?

Nejprve si musíš uvědomit, že budování sítě je o vzájemnosti a propojenosti. Mělo by ti záležet na tom, aby se všem dařilo lépe. Moji rodiče přišli do USA v 19. století a v rámci jedné generace se pozvedli z chudoby do vyšší střední třídy. Pochopili, že aby mohli být úspěšní oni, musí být úspěšná i jejich rodina, přátelé a sousedé. Kromě tohoto přístupu učíme lidi, aby se ostatních ptali na tři magické otázky. Co tě nejvíce nadchne? Co jsou tvé výjimečné dary? V jakých společenských kruzích se nejraději pohybuješ? Když toto o určité osobě víš a ona ví to stejné o tobě, můžete si neskutečně pomoct. Je to mnohem důležitější než znát název firmy a pozici.

V poslední době světoví lídrové byznysu (Bill Gates, Mark Zuckerberg, Fred Kofman, Seth Godin) mluví o vědomém podnikání. Jsme na počátku nové éry?

Myslím si, že ano. Zaprvé relativně nové a úspěšné firmy (Air’b’b, Uber, Facebook, Zappos, Whole Foods) mají všechny v podnikání zabudovaný záměr. Ať už je to pomoc lidem vydělat si peníze na splacení hypotéky pronájmem bytu, jednodušší a levnější cestování, propojení s přáteli, špičkový zákaznický servis nebo podpora organického zemědělství. Zadruhé tu máme 90 milionů mileniálů, největší populaci v dějinách USA, která chce žít udržitelně, pracovat pro firmy a kupovat od firem, které jim dávají smysl. Tito mileniálové se postupně dostávají do vedoucích pozic a přinášejí tam své hodnoty.

Vypadá to, že můžeme očekávat hodně změn u firem, které se budou přiklánět k vědomému kapitalismu. Je tomu tak částečně i díky tobě, Marku. Děkuji za dojemné příběhy a rady lidem, kteří chtějí v práci a v životě nalézt smysl.

Buď zvědavý a dozvi se víc:

Copyright: Mark Monchek, úvodní fotka od Joshua Earle z Unsplash

Díky za čtení. Pokud se ti rozhovor líbil, můžeš ho podpořit lajkem na FB stránce Pinklich nebo mrknout na foto příběh She said na Instagramu

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s